nuff nang

Wednesday, November 17, 2010

Pantun vs Quotes

Pada minggu lepas, emak dan saya, curi sedikit waktu kerja kami, untuk pergi ke Perpustakaan awam ( how i wish, it was located nearer..jauh lah ). kalau dekat, haruslah saya merupakan salah seorang pelawat tegar mereka. hehe.

Ok, back to the topic, di sana, saya ambil kesempatan, untuk khatam banyak majalah-majalah, yang pada perhitungan saya, kalau dibeli di luar sana, kosnya sama dengan kos 'reload' handphone cap ayam saya ini selama sebulan. lama sungguh kami di sana, rasanya hampir setengah hari juga, itu pun, bila masing-masing tersedar yang komitmen kerja-kerja menimbun sedia menanti, jika tak di 'settle'kan pada hari itu juga.

Selepas khatam majalah-majalah, saya baca suratkhabar pula..then, berpindah kepada buku-buku pelbagai genre..

Beberapa kerat pantun / peribahasa / Quotes menjadi tarikan minat saya dari beberapa buku yang saya tak ingat tajuknya sekarang..tak apa, yang penting saya dapat 'capture' beberapa line dari buku-buku tersebut...sumbernya tidak tertakluk hanya pada pantun melayu lama, malah ada juga dari sabda Rasulullah SAW, pendeta terkenal zaman dahulu kala, dan juga 'quotes' dari barat...yang mana saya suka, itu yang saya take note. ada banyak, tapi saya catatkan sebilangan kecil sahaja di sini ya, manalah tahu, setelah membacanya, mungkin anda pun dapat 'sesuatu' darinya,seperti saya.. :)

~ "Apabila sesuatu telah sempurna jelaslah dimana kekurangannya " - pepatah orang Arab.

~ " Hendak tahu baik orang tanyalah kepada sahabatnya, hendak tahu buruk orang tanyalah musuhnya " - pepatah melayu lama.

~ "Anak nyamuk di dalam padi, Sayang cuka dalam pemberasan, Sungguh beramuk di dalam hati, Di muka jangan kelihatan " - pantun melayu lama.

~ " Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya".

~ " Pilih-pilih tempat mandi, Pertama teluk kedua pantai, Pilih-pilih tempat menjadi, Pertama elok kedua pandai ".

~ " Gula serawa si daun turi, Buah manggis diikat-ikat, Kawan ketawa mudah dicari, Teman menangis sukar mendapat ".

~ " Orang yang tidak mahu jangan disuruh, orang yang tidak hendak jangan diberi ".

~ " Hajat hati nak peluk gunung, apakan daya tangan tak sampai ".

~ " Belayar ke Pulau Bakal, Bawa seraut dua tiga, Kalau kail panjang sejengkal,  Janganlah laut hendak di duga ".

~ " Tikar busuk jangan dibuang, alas nikah raja melayu, ikan busuk jangan dibuang, buat perencah si daun kayu ".

~ " Lahir ke dunia di sambut bang, Pulang ke kubur di hantar solat, Suara azan dengan sembahyang, Wahai hidup alangkah singkat ".

~ " Hilang harta boleh dicari, Hilang akal habis bicara, Akal tidak sekali datang, Fikiran tidak sekali tiba ".


Kalau ada masa, memang mahu ke sana lagi :)

No comments:

Post a Comment