nuff nang

Thursday, December 23, 2010

Bla Bla Bla...

Pada readers yang mengikuti blog ini ( perasan-mode ^-^ ), mesti tahu yang saya suka ‘Quotes’. Tak kisah lah, English quotes, Metaphores atau Pepatah melayu baru dan lama, even Pantun dahulu kala pun saya layan. ( wah, persis oldtimer pula diri ku ;p )

Hokay, jika ada yang perasan, ada entry sebelum ini, menceritakan mengenai ‘ saya sempurna bila’ kan. Jadi, bila saya tengah mencari ilham kononnnya dengan ‘berdating’ dengan ‘uncle google’ nak mencari apa saja material menarik mengenai kesempurnaan, saya telah went thru beberapa quotes melayu yang pada saya amat menarik dan mencuit hati dan emosi saya. Pada yang rasa tak menarik, terpulang lah, tapi saya nak share tuk entry kali ini.

Once again, saya tak pasti nak credit pada siapa because I picked it randomly while I was googling. jadi seperti biasa, ‘uncle google’ lah dapat nama. ;p

Setiap individu, pasti punya interpretasi berbeza bila membacanya. Saya punya interpretasi saya sendiri, anda pula bagaimana? Apa- apa pun, kita perlu hormat tafsiran masing-masing, janji jangan salah tafsir pula ya. You can always ask people surrounds you yang lebih baik pemahamannya.

Kalau sekali baca, mungkin anda akan kaitkan apa yang saya share di bawah ini, cuma berkenaan dengan CINTA. Tapi, cuba luaskan minda dan pemahaman, InsyaAllah, anda akan nampak tidak hanya penceritaan mengenai CINTA  disitu.

Tahu tak, bila membacanya, tiba-tiba buat saya terfikir dan termangu seketika, tapi keputusan telah di buat. In consequence of that, ‘Life Must Go On Bebeh!’ ;p


“Jika kamu memancing ikan....Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.”

“Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatimu. ...”

“Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu. ...Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....”

“Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya....Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.”

“Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.”

“Jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU. ..MENGASIHIMU. ..Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.”

“Terlalu mengejar kesempurnaan.Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL....”

·           Si bunga itu mula mekar kembali setelah sekian lama layu-kering tidak berbaja. Tapi apa kan daya,sudah cukup dibaja, sang kumbang pilihan pula tiada deria, hinggap pula di bunga yang lain yang malar mekar sentiasa. Silapnya di mana? Bunga, baja, kumbang atau bunga yang lain itu?....” – thatfairlady.

No comments:

Post a Comment